Beursvloer Hollands Kroon levert meer dan honderd matches op

Beursvloer Hollands Kroon levert meer dan honderd matches op

De derde Beursvloer Hollands Kroon, dit jaar door de corona-maatregelen middels een livestream gehouden, heeft 105 matches opgeleverd. Deze matches vertegenwoordigen een waarde van €54.583. De organiserende stichting de Hollands Kroonse Uitdaging is zeer tevreden met dit resultaat.

Veranderingen

Het was de bedoeling om de beursvloer eind 2020 te houden. Maar ook hier gooide corona roet in het eten. “Ja, het heeft qua organisatie niet altijd meegezeten”, zegt manager Edwin Wittink. “Na de succesvolle editie van 2019 wil je natuurlijk graag doorpakken. Maar door de steeds veranderende omstandigheden en regels moesten we bijna wekelijks de plannen wijzigen.”

Geen beursvloer betekende overigens niet dat de Hollands Kroonse Uitdaging vorig jaar stil heeft gezeten. “Nee, verre van”, zegt Wittink. “Het was een succesvol jaar met 126 matches. Daarnaast verwerken wij ook  incidentele subsidies van de Gemeente Hollands Kroon. Die samenwerking met de gemeente is een mooie aanvulling op ons werk. Waardoor we veel verenigingen, stichtingen en maatschappelijke organisaties kunnen helpen. Zo maken we met elkaar Hollands Kroon mooier. Hoe het allemaal werkt zie je op onze website. We hebben er zelfs een animatie over laten maken. Als je die bekijkt, begrijp je het in 1 minuut en 28 seconden.”

Schoolopdracht

De steeds veranderende omstandigheden kwamen aan de andere kant misschien wel goed uit. Voor hun profielwerkstuk in het examenjaar VWO op RSG Wiringherlant hielpen Koen Franke en Justin de Weert namelijk mee met de organisatie en uitvoering van de beursvloer. “Deze jongens werken ook voor mij in mijn horecawerk en ik spreek ze regelmatig. Al pratende kwamen we op het idee om deze organisatie te gebruiken voor hun profielwerkstuk. Met als onderwerp ‘Hoe organiseer je een evenement in coronatijd?’.  Op school waren ze direct enthousiast en we hebben heerlijk samengewerkt. En qua opdracht hadden ze niet beter kunnen kiezen.”

Van een eerste opzet met drie keer honderd bezoekers op anderhalve meter, werd het steeds een stapje lastiger om aan de eisen te voldoen. Vandaar dat er uiteindelijk gekozen werd voor een  online beursvloer door middel van een livestream. In de lokale streekomroep Regio Noordkop werd voor deze uitvoering een partner gevonden. En waar dit eerst nog in de school opgenomen mocht worden, werd dat uiteindelijk de studio. Tal van veranderingen waar de organisatie steeds op in moest springen.

Voorwerk

Aanbod en vraag konden wel zoals gebruikelijk binnen worden gehaald. In ongeveer de zelfde hoeveelheden als in 2019. “Maar omdat we op de fysieke beursvloer ook veel matches zagen gebeuren die niet uit de vraag of aanbod vooraf kwamen, was ik toch wel een beetje bang dat het resultaat wat minder zou zijn. De vorige keer waren het zesenzeventig matches. Een aantal waar ik vooraf voor getekend zou hebben”, aldus Wittink.

Om het niet alleen van de reacties tijdens  livestream af te laten hangen is er door de organisatie vooraf veel tijd en moeite gestoken in promotie en het zoeken naar mogelijke matches. “Ja, we hebben wel wat zaken in de week gelegd, waardoor sommige reacties tijdens de live-uitzending voor ons niet geheel als een verrassing kwamen.”

Inspelen

De livestream van afgelopen woensdag werd door 249 mensen bekeken en het terugkijken zorgde zelfs voor een bereik van over de 400 unieke kijkers. Volgens de organisator een voorbeeld van dat de noodgedwongen andere manier van werken ook voordelen kan hebben. “Zoveel mensen hadden we nooit kunnen herbergen tijdens een reguliere beursvloer.”

De livestream zelf was een mooie ervaring voor de twee studenten in spé en Wittink. “Ja, je probeert alles van te voren tot de minuut uit te werken. Maar tijdens de live-opnames gaat het dan toch net weer anders. We liepen op een bepaald moment een kwartier voor op schema. Maar ook daarop hebben we blijkbaar weer goed ingespeeld. Want we kregen veel complimenten. Ach ja, misschien hadden ze ook wel minder verwacht”, grapt hij.

Opbrengst

De reacties op vraag en aanbod is door de organisatie ’s avonds, ‘s nachts en de volgende dag verwerkt. En het resultaat overtrof de verwachtingen. Waar ze hoopten op een derde van het aantal matches van de vorige keer, werden het er negenentwintig meer. Met uiteindelijk wel een lagere waarde. De vorige beursvloer leverde een waarde van bijna €75.000 op. Hoe dat zo kwam legt Wittink uit. “De vorige keer zat er tussen de matches een heel groot project met meerdere partijen. Die match had zo’n hoge waarde, dat is precies het verschil in opbrengst. Maar ik ben heel tevreden hoor. Wat voor mij het meest telt is dat er dik honderd keer een verbinding is gelegd tussen het bedrijfsleven en organisaties met verenigingen, stichtingen en maatschappelijke organisaties. Handelen in betrokkenheid noem ik dat. Dat is prima gelukt.”

Nabrander

Niet aan alle vragen is voldaan en er staat ook nog aanbod open. Daarvoor heeft Wittink alweer een nieuw idee bedacht. “Ja, volgende week gooi ik er een zogenaamde nabrander uit. Dan maak ik op onze website een lijst met openstaande vraag en aanbod en proberen we dat weer te matchen. Want de Hollands Kroonse Uitdaging stopt niet met deze beursvloer.  Verenigingen en stichtingen mogen hun vragen altijd kenbaar maken en bedrijven die willen helpen of aanbod hebben natuurlijk ook.”

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This