Druktemaker helpt bij online marketing

Verenigingen, stichtingen en maatschappelijke organisaties die hun online marketing willen verbeteren kregen onlangs de workshop ‘Boost jouw online marketing’ aangeboden door Druktemaker. Dit waren matches gemaakt op de beursvloeren van de Helderse- en Hollands Kroonse Uitdaging. Twintig deelnemers van diverse organisaties werden interactief de weg gewezen op de digitale snelweg. Het werd verzorgd door Jon Ruigrok en Wendy Kruit in Studio 62, het creatieve hoofdkwartier van Druktemaker op Willemsoord in Den Helder.

Kansen

Jon vertelde over online trends en kansen. Hoe werkt het online en hoe juist niet. Hij ging daarbij in op het persoonlijk aspect in de berichten. “Mensen volgen mensen, geen bedrijven of dingen.” Wees creatief. Het hoeft juist niet altijd mooi te zijn, maar wel echt, en humor doet het altijd goed. EĆ©n van de meest gevolgde mensen op het internet maakt content die er zeker niet gelikt uitziet, maar heeft wel 10 miljoen volgers. Laat je ook helpen door nieuwe onwikkelingen zoals artificial intelligence en ChatGPT. Gebruik dit om tijd te winnen, zodat je die over hebt om creatief te zijn. Belangrijkste punten waren toch wel video, video en video. Filmpjes zijn het en dit wordt alleen nog maar groter. Dus mocht het je opvallen dat organisaties in jouw buurt opeens veel video gaan gebruiken, dan is er een grote kans dat ze bij deze workshop geweest zijn.

Wat, waar en hoe?

Wendy ging in op de manier van schrijven en met welke handige tools je jouw berichten goed op de diverse platforms plaatst. Dit begeleid met voorbeelden. Jon kreeg zo digitaal diverse kleren nieuwe kleding of een nieuw kapsel aangemeten. Ook het gebruik van een contentkalender werd door haar uitgelegd. En inhakers werden aangehaald. Waarbij die van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam als voorbeeld werden genomen. Die weten zelfs in te haken met artikelen die je totaal niet bij het inhaakmoment verwacht. “Daar zijn zij echt zo goed in.”

Interactie

Tijdens de avond werden vragen gesteld door en aan de deelnemers. Elske Timmer, die het boek ‘Toen de stad in brand stond’ onder de aandacht wil brengen, gaf aan niets met social media te hebben. Maar ook zij ging met nieuwe en bruikbare inzichten naar huis. En dan was daar natuurlijk Mientje Leegwater, die de PR van Kunsttuin Winkel verzorgt. Dat doet zij op persoonlijke en opvallende wijze, wat precies de bedoeling is. Zij maakt al veel gebruik van video. “Dat heb ik van jullie geleerd bij de vorige workshop.” Haar uitingen op sociale media werden onder de loep genomen door de Druktemakers. Conclusie was dat ze het al heel goed doet. En juist door de zaken die Jon en Wendy benoemd hadden.

Meer likes

Een vraag van meerdere deelnemers was: Hoe krijg ik meer likes. Waarbij Jon aangaf dat het gebrek daaraan niet automatisch hoeft te betekenen dat jouw berichten niet gezien worden. Wat een deelnemer ook aangaf. “Ik zie veel, maar ik ga niet alles liken.” Door een ander werd dat juist als het geheim van het krijgen van veel likes aangevoerd. De wet van de wederkerigheid. Like zelf veel, en je krijgt likes terug. Dat werd door Jon de beste tip van de dag genoemd. “Om succesvol te zijn in de sociale media moet je zelf gewoon sociaal zijn.”

Druktemaker.nl

Druktemaker draagt de Uitdagingen in Den Helder en Hollands Kroon een warm hart toe. Diverse malen hebben zij matches gemaakt met verenigingen, stichtingen en maatschappelijke organisaties. Deze workshop is daar een goed voorbeeld van. Kijk voor meer informatie op hun website druktemaker.nl en volg ze op de socials!

Scroll naar boven